לוגו פיתוח פדגוגי.JPG
מדינת ישראל
משרד החינוך
אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון
  תכנית מס. 1257 

לראות, להראות ולהיראות - להיות ראוי

מאת רן ישפה, מייסד ומנכ"ל

 שיעור למורים באמצעות סרטים:

מה נדרש כדי להיות ראוי?

"כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו"
(הרב שלמה קרליבך)

נשמע "פשוט" ומובן מאליו. בואו נציץ לסצנה מתחילת הסרט "12 המושבעים", שאמורים לחרוץ גורל של נער בן 18 - זכאי או אשם? ובמקרה זה - יחיה או ימות?

מה ראינו?

חבר מושבעים, "מתים" מחום, עסוקים בחייהם, בעוד הם צריכים לקבל ההחלטה על עתיד חייו של הנער. לכולם "ברור" שהוא אשם, הרי הרקע שלו ידוע והוא "מאלה" - המופרעים, הבעייתיים ויתר הסטיגמות - זהו הנרטיב הידוע לכולם.  
והנה נס - אחד מרים ידו כדגל: ואולי הוא לא אשם? ואולי הוא לא רק "כזה"? וכל מה שהוא מבקש מהם זה לדבר על הילד, על הסיפור ואולי לגלות שאיננו אשם.

מציאותי או דמיוני?

ניתן לדמות זאת לישיבה פדגוגית החורצת עתידו של תלמיד, שהרי כולם מכירים אותו כילד "בעייתי" והמקום ממנו הוא מגיע. לחילופין זה יכול להיות מפגש משפחתי / ישיבת עבודה....

אך רגע, אולי יש משהו שאנו לא יודעים? מדוע הוא מתנהג כפי שהוא מתנהג? איזה עוד סיפורים ניתן לומר עליו?

"יש ומערכת החינוך עלולה לספר על תלמיד סיפור יחיד ובעייתי המתאר את הביוגרפיה שלו."
בועז כהן, "תלמידים מחפשים משמעות", 2018

הציצו לסצנה מתוך הסרט 'בדרך אל ההיגיון', שיצרו תלמידי כיתה י"א הלומדים אצלנו את תוכנית "תקשורת מקדמת" ל-5 יח"ל בגרות. הסרט עוסק בחוויותיהם ותחושותיהם מהיותם בכיתת מב"ר (מסלול בגרות רגיל).
כיצד מתייחסים אליהם בביה"ס? מה הביוגרפיה שהם גדלים איתה?

הדרך לשינוי –"אי הידיעה"

אם אנו רוצים לאפשר שינוי אצל הילד, אנחנו צריכים להיות מוכנים לוותר על מה שאנחנו מחזיקים ויודעים עליו

צפו בקטע מתוצר תהליך מגמת 'תקשורת מקדמת' -"סליחה על השאלה", שיצרו תלמידי כיתה י"א מבת-ים הלומדים אצלנו. חברי הקבוצה יצאו לבדוק מה חושב הציבור על הנוער בבת ים. הם גילו בשאלות הרבה סטיגמות, סטריאוטיפים ודעות קדומות, וענו על כל השאלות בפתיחות ובכנות מתוך אמונה שסרט כזה יכול לתת לאנשים נקודת מבט אחרת על הנוער מבת ים ונוער מהפריפריה בכלל, ושיוותרו על מה שהם חושבים שהם יודעים...

למה דווקא באמצעות סרטים?

"המדיום הוא המסר"  

(מ. מקלוהן 1964)

המדיום שבו נעשה שימוש לצורך העברת מסר הוא בעל השפעה בלתי נפרדת על מהותו ותפיסתו בקרב קהל היעד.

כיום זהו צורך בסיסי - תרגום ויזואלי של הידע על מנת להבין אותו טוב יותר.

נסיים בצפייה עם סצנת הסיום של "12 המושבעים" -

האם המאמצים של המבוגר היחיד הצליחו להביא אותם לראות את הילד?